Presenten el pla de prevenció i atenció a l'absentisme local a la comunitat educativa i als agents socials implicats

Última revisió 16-03-2021 08:11
15/03/2021

Les Regidories d'Educació i Acció Social, juntament amb la Diputació de Barcelona, han presentat aquest matí el pla local de prevenció i atenció a l'absentisme escolar de Malgrat de Mar. Aquest pla, elaborat per la gerència de Serveis d'Educació de la Diputació amb la implicació de tots els centres educatius del municipi, regidories d'Educació, Acció Social, Joventut i Inserció Laboral, Policia Local i Àrea Bàsica de Salut Malgrat-Palafolls, vol ser una eina viva i transversal per preveure i atendre l'absentisme i l'abandonament escolar a Malgrat de Mar. La intenció del govern municipal és aprovar-lo en el ple del pròxim mes d'abril. 

El pla va ser elaborat entre el setembre de 2018 i el mes de maig de 2019. Fins llavors, Malgrat de Mar disposava d'un protocol d'actuació per als casos d'absentisme escolar, que datava del 2008 i que va ser engegat de la mà del Consell Comarcal del Maresme.

El pla té una visió més àmplia i atén l'absentisme, però també actua des de la prevenció. Aquest document parteix una diagnosi feta durant el curs 2018-2019 amb 3.118 alumnes a tots els centres educatius del municipi -llars d'infants Els Fesolets i Barrufets, escoles Marià Cubí i Soler, Mare de Déu de Montserrat, Vedruna, Fonlladosa, Maristes Sant Pere Chanel i Institut Ramon Turró i Darder. En els casos d'Educació Infantil, es va detectar un absentisme regular del 12,21% a P3, un 7% a P4 i un 7,22% a P5. Pel que fa a l'absentisme crònic, es va fixar en un 2% a P4. En el cas d'Educació Primària, el pla parla d'un absentisme regular a 1r del 4,79% i a 6è, d'un 0,65%. Els casos crònics se situaven al voltant d'1%. En l’etapa d’educació secundària, l’absentisme puntual és del 79.50% a 1r, 71,08 a 2n, 72,57% a 3r i 70.12% a 4rt. L’absentisme moderat se situa al 18% a 1r, 25,30% a 2n, 24,57 a 3r i 26,83% a 4rt. Comparant les dades obtingudes a l’etapa anterior, hi ha més absentisme puntual i que el moderat descendeix respecte l’etapa de primària, exceptuant a 4rt d’ESO on el percentatge se situa en el 26,83%.  En el tram regular i crònic és inferior al 2% i amb 2 o 3 casos a cada curs. 

El pla va acompanyat de la creació d'una Comissió Local dAbsentisme, de la qual formen part representants de les regidories de l'Ajuntament implicades -Educació, Acció Social, Joventut i Inserció Laboral- els directors de tots els centres educatius de Malgrat de Mar, la directora de l'Àrea Bàsica de Salut, així com representats de la Diputació de Barcelona. Aquesta comissió és un espai pluridisciplinar, que treballa en xarxa i on es materialitza la corresponsabilitat educativa. 

El ple determina les funcions i competències dels diferents agents implicats en l’àmbit escolar en la prevenció de l’absentisme, de dins i fora dels centres educatius; així com ha de ser la intervenció davant un cas d'absentisme: com s'ha de fer la detecció i diagnòstic dels casos, quin ha de ser el pla d'actuació individual i també familiar i què fer amb els casos no resolts. Per altra part, el pla estableix un circuit d'intervenció davant de cada tipus d'absentisme; ja sigui puntual, moderta, regular o crònic, així com quina ha de ser la coordinació dentre salut-escola-serveissocials i Policia local-escola-serveissocials. 

El primer tinent d'alcalde i regidor d'Acció Social, Jofre Serret, ha destacat que aquest pla permetrà donar una resposta integral al problema de l'absentisme i ha agrait la implicació de tots els agents implicats. Per la seva part, la regidora d'Educació, Lurdes Borrell, ha destacat que aquest pla havia estat una demanda formulada pels responsables dels centres educatius i ha demanat disculpes pel retard en la presentació del pla. La Diputació, responsable d'aquest document, també s'ha disculpat per haver presentat aquest treball amb retard. La coordinadora de Serveis Socials de l'Ajuntament de Malgrat, Sílvia Comajuncosa, ha destacat la complexitat del moment que vivim que pot agreujar les situacions personals i familiars de molts alumnes. En aquest sentit, ha destacat que el pla "suposa una nova manera de fer de treballar des de la prevenció, més glogal i integral, amb una visió molt més àmplia". La tècnica d'Educació, Marta Puignou, ha destacat que la posada en funcionament del pla coincideix també amb el servei d'intervenció socioeducativa que l'Ajuntament ha engegat aquest 2021 a l'edifici de Ca l'Arnau, i que és una eina complementària per combatre la vulnerabilitat educativa dels infants i joves. 

A la reunió de presentació del document han assistit l'alcalde, Joan Mercader; els regidors d'Educació, Lurdes Borrell; d'Acció Social, Jofre Serret; de Joventut, Sergio Ortin, i d'Inserció Laboral, Cinzia Valbonesi, així com els regidors de l'oposició, Ester Martínez i Enric Zaldo, els directors de tots els centres educatius, l'inspector d'Ensenyament de l'Alt Maresme, Antoni Tomàs, l'inspector en cap de la Policia Local de Malgrat de Mar, Joaquim Martínez, entre altres agents implicats.